Gelukkig nieuwjaar!

10 januari 2021 - Siem Reap, Cambodja

Hoi allemaal,

Ik wens jullie allemaal een heel gelukkig nieuwjaar toe! Ik vind het erg naar voor jullie in Nederland dat jullie middenin de lockdown zitten. Wat zal dat een pittige tijd voor jullie allen zijn zeg. Ik hoop dat het snel beter gaat met de cijfers. Hier in Cambodja gaan het nog steeds echt heel goed qua cijfers, maar ja... wel met maar heel weinig testen, maar goed, nog steeds heel positief. We zitten nu op 387 positief geteste casussen in totaal.

Het wordt steeds ingewikkelder om dingen te vertellen die ik hier doe. Het leven wordt zo normaal, het gaat 'gewoon door'. Laatst vroeg iemand uit Nederland mij toen ik vertelde dat ik nog een halfjaar les ging geven hier: 'En dan naar huis?'. Die vraag voelde voor mij heel gek. Hoezo naar huis? Mijn huis is hier. Mijn appartement in Nederland gaat vast weer mijn thuis worden, maar nu is dit echt 100% mijn huis. Ik omschrijf het steeds meer als 'dan kom ik weer naar Nederland'. Mijn plan is om ergens in de zomervakantie weer naar Nederland te komen. Ik zou het erg tof vinden om eerst nog wat te reizen hier in Azië en dan naar NL te komen, maar we moeten maar even afwachten hoe het eruit gaat zien. In April heb ik twee weken vakantie, er is een vriendin uit NL die dan hoopt te komen. Ik hoop echt dat dat alweer kan, realistisch gezien misschien niet, maar ik hou nog even hoop. Het is zoveel makkelijker vertellen over mijn tijd in Cambodja als mensen echt gezien hebben hoe ik hier leef & ik mis haar natuurlijk ook enorm, dus het zou heerlijk zijn als ze kan komen.

Het afgelopen halfjaar was een tijd van veel veranderingen. Op mijn werk waren we de eerste vijf weken online, toen acht weken op school en we sloten het jaar af met weer drie weken thuis. Die vele veranderingen waren best lastig vond ik. Ook voor de leerlingen was het echt niet fijn. Je kon goed merken dat ze er ook echt van baalden. Gelukkig konden we op de laatste schooldag van het jaar toch nog een uitje doen samen. We zijn naar een leuke minigolf plek geweest samen. Ik ben erg blij dat we nu in het nieuwe jaar weer open mogen! Ik hoop en bid dat we open kunnen blijven en niet steeds weer ons moeten aanpassen.

Ik heb net tweeënhalf weken vakantie gehad, heerlijk genoten! Ik was ook echt wel aan vakantie toe na de drukke online weken voor de vakantie. Het plan was dat Tom en Lidewij zouden komen deze vakantie, maar dat ging door Corona natuurlijk niet door. Super jammer! Wat was het leuk geweest om met hen hier te zijn. Nu hopen ze dat ze in de zomervakantie hier kunnen komen. Ik heb met vrienden olifanten (die met pensioen waren) opgezocht. Ze waren eerst aan het werk bij Angkor Wat, maar daar zijn ze mee gestopt. Nu konden we het olifanten reservaat bezoeken. Wat een immens grote beesten zeg, zie foto's. Kerst en oud&nieuw heb ik gezellig met vrienden gevierd hier in Siem Reap. Ik ben nog een weekje op vakantie geweest naar Ratanakiri met vrienden uit het WEC team, Corné, Erika, Manuel en Juda. Ratanakiri is een provincie ten in het noord-oosten van Cambodja, tegen de grens van Laos en Vietnam. De natuur is hier echt heel mooi, mooie heuvels, zandwegen en watervallen. Ik was hier ook al twee dagen geweest in mijn zomervakantie, dus sommige watervallen heb ik nu voor de tweede keer te zien, nu na het regenseizoen zat er meer water in de waterval dan in de zomervakantie. We hebben ook een jungle trektocht gedaan. Erg leuk om met een lokale gids met een groot hakmes de jungle in te gaan. Hij heeft nog bamboe kopjes voor ons gehakt. Ik had een mooi houten huisje, gelukkig geen rat in dit huisje! Alleen wel 2x een kikker in de badkamer. Een 'springkikker'. Toen Erika bij mij was sprong hij uit de badkamer naar de slaapkamer. We hebben Corné geroepen om hem 'samen' weg te halen. Brr. Vreselijke beesten, ze zijn zo snel! Gelukkig kon ik daarna lekker slapen zonder ongedierte.

Naast dat het lesgeven soms ingewikkeld is met alle veranderingen geniet ik nog steeds enorm van het leven hier. Het is koud hier joh! Ik heb nog even een spijkerbroek en shirts met lange mouwen gekocht. Brr. 20 graden. Je went hier zo aan de warmte dat de 20 graden echt koud voelt. Dat wordt nog wat als ik terug naar NL kom... Ik denk dat ik echt hele warme kleren nodig heb om weer te acclimatiseren. Gelukkig kom ik terug in een redelijk warme tijd van het jaar.

Ik ben heel dankbaar dat de pijn in mijn polsen, enkels en vingers over is. Zo blij mee! Na +/- 4 maanden gewrichtspijn te hebben gehad heb ik nu nergens last meer van.

Ik wens jullie Gods zegen toe! Sterkte met de lockdown!

Groetjes Sanne

1. Marijke:
    Hoi Sanne,
    Wat fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat en dat je het zo naar je zin hebt daar! Geniet!
    Groetjes Marijke
  2. Hester:
    10 januari 2021
    Ha Sanne, ook voor jou de allerbeste wensen! En wat voor jou zo gewoon is inmiddels, is voor ons super leuk om weer te lezen! Zo krijgen we toch een kijkje in jouw bijzondere leven daar!
  3. Dieneke bloemendal:
    Hoi Sanne,
    voor jou ook de beste wensen voor 2021.
    Weer leuk om je verhalen te lezen, voor mijn gevoel nog maar even geleden dat je afscheid nam om op weg te gaan naar het onbekende en nu voel jij je in Cambodja thuis . Wat fijn!
    Maak er nog een mooie tijd van, dit neemt niemand je meer af.
    Groetjes Dieneke
  4. Sanne:
    12 januari 2021
    Hé wat leuk dat jullie even een berichtje sturen! Thanks! Haha, ja dat kan ik me voorstellen Dieneke. Voor mij voelt het als ' heeeeel lang geleden' zoveel nieuwe indrukken gehad hier.