Het leven in Cambodja

20 maart 2021 - Siem Reap, Cambodja

Hier even weer een update vanuit Cambodja.

De Corona aantallen stijgen de laatste weken in Cambodja. De scholen in de hoofdstad zijn alweer 3 weken gesloten. Gelukkig lijkt het in Siem Reap nog niet uit te spreiden en zijn de scholen nog gewoon open. Wel zijn er aangescherpte maatregelen, bijvoorbeeld hoge boetes als je geen mondkapje draag in openbare ruimtes en alleen reizen het noodzakelijk is. Ik ben dankbaar dat ik al zoveel van Cambodja heb gezien, dat maakt het minder erg om 'opgesloten' in Siem Reap te zitten. Ik geniet van de tijd met vrienden & teamgenoten hier in Cambodja (zie foto's). Laatst was Erika jarig en hebben we gezellig een massage gedaan, gisteren met Danilo & Hanna na sluitingstijd naar Angkor Wat gegaan en lekker pizza gegeten bij de tempel. En op International Women's day met Jonathan & Heleen en de kids lekker een ijsje gegeten in de stad. Hier wordt International Women's Day echt gevierd. De Cambodjaanse scholen waren zelfs vrij.

Het warme seizoen is weer begonnen. Echt weer even wennen zeg, de hele dag dorst & weinig energie. Ik begrijp zo goed dat de Cambodjanen een siesta houden. Als ik na de lunch op school tijd heb ga ik soms even lekker op een kussen liggen lezen in de bibliotheek. Dat zou ik in Nederland echt niet snel doen.

Op mijn werk gaat het goed. Afgelopen weken de oudergesprekken weer gehad. Nog 2 weken tot de 'Khmer New Year' vakantie en dan nog 8 weken tot het einde van het schooljaar. De kids & ik verlangen naar de tijd dat we weer makkelijk spellen & groepswerk kunnen doen in de klas in plaats van het continu 1.5 meter apart te zitten.

Een random dinsdag in Cambodja: Om 6:15 gaat mijn wekker, het begint dan ook licht te worden in Cambodja, wat erg fijn is. Ik rijd rond 7 uur op mijn motor naar school. Op school aangekomen bereid ik de laatste dingen voor in mijn klas en om 7:15 komen alle collega's in mijn klaslokaal voor de devotion & de mededelingen. Om 7:40 druppelen de eerste leerlingen mijn klas binnen en gaan meestal lekker zitten tekenen of lezen. Na de klassikale 'Good morning Miss Sanne' om 8 uur begint de Engelse taalles. Om 10 uur hebben we een kwartiertje pauze, na de pauze hebben we rekenen & soms daarna nog een ander vak. Om 12 uur hebben we 50 minuten pauze. Miss Chantrea (mijn onderwijsassistent) komt mij nog even vertellen dat ze een lekkere 'passion soda' voor me heeft besteld, heerlijk zo'n ijskoud passievrucht sapje. Na de pauze begin ik met 2 kinderen Nederlandse les te geven en na een uurtje komen de volgende 2 kids eraan. Ze leren taal, spelling, begrijpend lezen, schrijven & dingen over de Nederlandse cultuur. Om 14:30 eindigt de schooldag en gaan alle leerlingen weer naar huis. Ik werk tot +/- 16 uur en ga dan lekker naar huis. Even lekker relaxen thuis (=languit op de bank). Om 18 uur ga ik naar vrienden om gezellig samen te eten & gezellig te kletsen over hoe het gaat. Om 21:30 uur ga ik alweer naar huis, want je hebt je slaap zo hard nodig hier. Na een lauwe douche die hard nodig is om al het stof/zand van buiten van je af te wassen lig ik om 22 uur alweer lekker in bed met de airco aan.

Ik merk dat ik graag naar Nederland terug wil, maar ik weet ook dat zodra ik in Nederland aankom ik weer terugverlang naar Cambodja. Ik maak ineens foto's van allerlei Cambodjaanse dingen die ik niet wil vergeten en probeer alles te onthouden. Gisternacht droomde ik zelfs dat ik weer in NL was aangekomen, ik was mijn 2 koffers aan het uitpakken. Een vriendin hier had mij helpen inpakken. Ik pakte uit mijn koffer: mijn bijzettafel die ik hier in Cambodja gekocht heb, een stofzuiger en snoep. Ik haal alles zeker door de war, ik heb namelijk geen eens een stofzuiger hier :) Kortom de 'transitie' naar Nederland is begonnen in mijn hoofd. Het is nog onduidelijk wanneer ik precies terug ga naar Nederland. In elke geval ergens in juli of augustus. Afhankelijk van of ik hier nog kan reizen. In Nederland ga ik tijd nemen om te acclimatiseren en om een baan te zoeken als orthopedagoog.

Tot over een paar maandjes!

Groetje Sanne

1. Thamar Hamstra:
    23 maart 2021
    Wat leuk om weer te lezen Sanne! Je hebt het duidelijk goed naar je zin. De verwarring rondom de transitie is heel herkenbaar, fijn dat je dit bij jezelf herkent. Heel veel zegen en vreugde in de komende maanden. Geniet er idd nog lekker van! Hopelijk gaat de school nog wel weer 'gewoon' open.
  2. Auke en Annemieke:
    26 maart 2021
    Och joh, wat gaat de tijd snel voorbij en komt het al snel dichterbij dat je weer naar Nederland komt! Nog hele goede, fijne, vreugdevolle maanden gewenst!!