Update September

19 september 2020 - Siem Reap, Cambodja

Hoi allemaal,

Hier weer even een update van mijn tijd in Cambodja. Ik dacht dat het al heel lang geleden was dat ik jullie een update heb gestuurd, maar ik keek net even en zag dat het nog maar een maand geleden is. Ik beleef veel momenteel, daarom voelt het denk ik alsof het zo lang geleden is.

WEC Conferentie. Afgelopen week heb ik een WEC Conferentie gehad, in Kampong Thom een provincie 3 uren rijden van Siem Reap. Dit was een conferentie met alle werkers van WEC Cambodja. We hebben een goede tijd gehad, er was eenheid binnen het team. De conferentie was een combinatie van 'business sessions' en presentaties. Iedereen heeft een presentatie gehouden over het werk dat ze doen, interessant om dat van iedereen te horen. Een stel uit ons team (Cambodjaanse man & Franse vrouw) heeft bijvoorbeeld een App ontwikkeld om dorpen zelfvoorzienend te maken. De meeste Cambodjanen leven echt per dag en maken geen plannen om 'verder' te komen. Wat de app voornamelijk doet is kleine agrarische bedrijfjes op te zetten, met een goed buisnessplan, inkomsten, uitgaven, wanneer investeren etcetera. Hij is nu zijn bedrijfje aan het uitbreiden en aan het pionieren om samenwerkingspartners te vinden in dorpen. Het lijkt een super goed initiatief. Niet iedereen van WEC is in Cambodja momenteel vanwege Corona, we hadden mensen vanuit Zuid-Afrika, Nieuw Zeeland, Brazilië en Canada online via ZOOM. Het was gezellig om iedereen weer te zien.

Chikungunya. Drie weken geleden ben ik behoorlijk ziek geweest, zeer waarschijnlijk Chikungunya, een ziekte die overgedragen wordt door muggen. De symptomen die ik had zijn: hoge koorts (39.5 graden), hoofdpijn, gewrichtspijn (enkels en polsen) en huiduitslag van top tot teen. Het enige waar ik nu nog wat last van heb is de gewrichtspijn in mijn enkels en polsen.We hebben een Chikungunya uitbraak in Siem Reap, ik ken al veel mensen die dit ook hebben gehad. Ik heb 3 nachten bij vrienden geslapen doordat ik zulke hoge koorts had. Het startte heel plotseling op een dinsdag, maar de week erna kon ik alweer werken, een milde variant gelukkig.

Hope school. Onze campus is al sinds 9 maart gesloten. Maar... het gaat de goede kant op! De afgelopen maanden zijn wij hard bezig geweest op school om onze school Coronaproof te maken. Er zijn vrij strenge regels voor de heropening. Wat we bijvoorbeeld gedaan hebben: 3 extra wastafels op school, stickers op de grond door de hele school met de afstand die de leerlingen moeten houden, nieuwe meubilair gemaakt omdat we tafels hadden waar 2 leerlingen aan zitten maar de leerlingen dan niet genoeg afstand hebben, in elk klaslokaal gelamineerde papieren met uitleg over Corona (handen wassen, masker op etc.), alle stoffen dingen uit de klas (gordijnen, kussens etc.), de meeste kasten uit de klas omdat het anders niet past. Ook hebben we allemaal papierwerk moeten invullen, de leerkrachten en de ouders. Nadat dit was opgestuurd naar het ministerie van onderwijs heeft afgelopen dinsdag een minister van onderwijs in Siem Reap een check gedaan op onze campus en ze waren erg onder de indruk. Nu wachten we tot het ministerie in Siem Reap een brief stuurt naar ministerie in Phnom Penh, deze het goedkeuren en dan een brief terug sturen naar Siem Reap dat we open kunnen. Hopelijk gaat dit snel en kunnen we binnenkort open, met maskers & 2 meter afstand. Sinds de zomervakantie geven we van 8-12 online les. Het was erg wennen, maar het gaat inmiddels best goed. De huisbezoeken en de vrijdagen waar de kids hier komen zijn erg leuk.

Corona. Er zijn nog steeds veel mensen in Cambodja zonder baan, doordat het toerisme nog niet weer op gang gekomen is. Wat ik bijzonder vind om te horen is hoe familie-gericht de mensen hier zijn, de families ondersteunen elkaar financieel enorm.

Nederland. Ik ben ontzettend dankbaar voor de goede support vanuit Nederland. Wat een lieve woorden ontvang ik van mensen. Echt bemoedigend. Bedankt allemaal! Het gemis naar Nederland begint nu een beetje meer te komen (in vlagen). Waardoor het nu meer komt weet ik niet precies, het zal een combinatie zijn van allerlei factoren. Ik heb de afgelopen maand twee trouwerijen gemist, van een goede vriendin en van een nicht. Dat is best even lastig zeg! Ik heb echt respect voor alle mensen die lange termijn naar het buitenland gaan. Het is echt niet fijn om zulke dingen te moeten missen. Wel had ik het geluk dat  beide trouwdiensten live werden opgenomen, waardoor ik het toch nog gedeeltelijk mee kon maken. Maar over all ben ik nog steeds echt op mijn plek hier in Cambodja en geniet ik met volle teugen! Ik heb bijvoorbeeld ook een Cambodjaanse trouwerij komende week, dat zal een hele gave, bijzondere ervaring worden.

Gebedspunten:

* Dat mijn gewrichtspijn in polsen en enkels niet erger wordt en het me niet belemmert in het werken.

* Dat Hope school snel open kan gaan.

* Dat het toerisme snel weer op gang komt in Cambodja.

Dankpunten:

* Dat ik nog steeds zo geniet van het leven in Cambodja.

* Dat het ministerie onze campus heeft goedgekeurd.

Groetjes Sanne

1. Auke en Annemieke:
    21 september 2020
    Fijn om van je te horen Sanne! Wat beleef je toch veel! Heel veel zegen en vreugde gewenst!
    liefs van Auke en Annemieke
  2. Rob:
    22 november 2020
    Hee Sanne, weet jij iemand die redelijk cambodjaans kan, of een cambodjaan die redelijk engels kan, en mij wil helpn in contact te komen met een cambodjaanse kennis die ik ken van facebook?
  3. Sanne:
    23 november 2020
    Zeker! Een heleboel, van beide kanten wel. Ik app je wel even.
  4. Sanne:
    24 november 2020
    Ik heb 3 Robben uit mijn netwerk gevraagd, die waren het allemaal niet... Welke Rob ben jij? Een achternaam zou helpend zijn 😉