School gaat dicht

8 maart 2020 - Siem Reap, Cambodja

Hoi!

Oké, het is inmiddels veel te lang geleden dat ik een bericht heb geplaatst. Sorry!

Corona

Sorry, ik weet dat jullie al ook in NL al heel veel over het Coronavirus horen. Maar dit is toch goed om even te delen. Ook hier in Cambodja merken we de effecten van het Coronavirus. De schoolkampen die afgelopen maand geweest zouden zijn, zijn afgelast. De zwemlessen die vorige week zouden starten zijn afgelast. En... vanaf morgen zijn alle scholen in Siem Reap gesloten. We hebben nog geen quarantine gelukkig. Dus ik kan morgen nog naar school om al het werk voor de leerlingen klaar te maken. Op mijn school krijgen alle basisschoolleerlingen werkpakketten om thuis te doen. De middelbare school leerkrachten gaan via Google Classroom online lessen geven en werk sturen. We hebben op dit moment nog maar 2 gevallen in Siem Reap. Dus het is voor mij een beetje onduidelijk waarom de scholen nu al moeten sluiten. Maar het schijnt ook zo te zijn dat er maar 1 ziekenhuis in de hoofdstad is die überhaupt kan testen op Corona.

Ik verwacht dat het voor mij een lekker weekje gaat zijn. Voor de ouders daarentegen is het natuurlijk helemaal niet relaxt. Op dit moment hebben ze nog niet verteld hoelang de school dicht moet. Maar als ik een beetje logisch nadenk verwacht ik dat het best een tijd gaat duren. Ik ga de Nederlandse lessen nu bij de leerlingen thuis geven. Onder de Cambodjanen heerst veel angst. Mede doordat er erg weinig gecommuniceerd wordt en als het hier nog meer uitbreekt de medische zorg waarschijnlijk niet toereikend is.

Vakantie

Ik ben in de mid-term-break even een paar dagen naar Phnom Penh (hoofdstad Cambodja) geweest. Gezellig met vrienden afgesproken en uitgerust. Ontbeten met lekkere Noodle-soup. Kortom, heerlijk om even weg te zijn. In April ga ik op vakantie naar Singapore & Maleisië, met een vriendin Marijke en nog 2 meiden die ik nog niet ken. Ik heb er super veel zin in om lekker op vakantie te gaan. Dat is echt een voordeel van het wonen in Cambodja, zoveel reisopties in de buurt.

Life group

Ik ben afgelopen week begonnen met een soort 'kring/ life group'. Dit zijn allemaal mensen die zin hebben om in elkaar te investeren (sharing life together). We gaan elke dinsdag samen eten, worshippen en delen. Toffe groep mensen.

Cultuur/natuur

* Bij het boeken van een vliegticket in een reisbureau komt ineens een van de medewerkers met een karretje met rijst en saus/groente binnen. Iedereen (behalve de vrouw die mij helpt) stopt met werken en gaat lekker zitten lunchen samen. Gewoon in de ruimte waar ik ook zit. Hihi, ik voelde me ongemakkelijk dat ik er nog zat en die vrouw niet kon eten op dat moment.

* Bij de verzekeringsmaatschappij komt iemand binnen die lekker koekjes gaat eten. Natuurlijk geeft hij mij en de verzekeringsadviseur ook eentje.

* Het hete seizoen komt eraan, afgelopen nacht koelde het bijvoorbeeld maar af naar 25 graden. Warm joh, ik ben blij met mijn airco in mijn slaapkamer. Iedereen heeft minder energie in het hete seizoen. We horen nu zelf de Khmer 'klagen' dat het zo warm is, nou dan is het wel echt warm hoor.

*De afgelopen maand 4 slangen gezien. 2 op het schoolplein en 2 in iemand zijn tuin. Blegh.

Groetjes Sanne

1. Marjan Adema:
    8 maart 2020
    Leuk Sanne om te lezen. Ik heb je even een mail gestuurd met mijn reactie!