Cororna veroorzaakt nood hier in Cambodja

1 mei 2020 - Siem Reap, Cambodja

Hoihoi,

Het gaat goed met mij. Het voelt alsof ik nog steeds op mijn plek zit hier! We zitten nog steeds midden in de Corona crisis. Ik dacht steeds, ik wacht nog even met het schrijven van deze blog. Het wordt vast stabieler... Maar er veranderd nog steeds veel. De regels zijn hier allemaal niet zo duidelijk, er zijn bijvoorbeeld geen scherpe 1.5 meter afstand regels zoals in Nederland. Wel zijn er enkele maatregelen genomen. Religieuze bijeenkomsten waren bijvoorbeeld verboden, deze zijn net deze week weer toegestaan met maximaal 10 personen. Voor sommige supermarkten en restaurants wordt je temperatuur opgemeten voordat je naar binnen mag. Ook staat overal handreiniger en het straatbeeld is vooral 'Cambodjanen met mondkapjes'. In mijn straat staan allemaal vogelverschrikkers bij de opritten naar de huizen van de mensen. De Cambodjanen geloven dat die de 'geesten' van het Coronavirus afschrikken en zo hun huis beschermd is. De eerste keer dat ik eentje zag schrok ik me rot; ze hebben die vogelverschrikkers namelijk normale kleding aangetrokken. Ik dacht dus dat er een vrouw aan een paal vastgebonden was. De vogelverschrikkers hebben vaak een waterpistool of ander 'wapen'. Sommige mensen maken de keuze om tijdelijk in quarantaine te gaan, anderen (zoals ik) gaan gerust nog gezellig bij vrienden langs of even uit eten. Het leven gaat ook gewoon door, ik heb de afgelopen maand bijv. 2 verstandskiezen eruit laten trekken. Hihi, wel even spannend hoor bij een Cambodjaanse tandarts, maar alles is goed gegaan. Het is hier het warme seizoen, ik voeg even een foto toe van het weerbericht voor de komende week.

Het is nog erg onzeker hoe de komende weken/ maanden eruit gaan zien.  Ik heb goede hoop dat er binnenkort weer meer dingen open gaan. Het thuiswerken gaat goed, ik maak werkpakketten voor de leerlingen en zie ze een keer in de week via ZOOM. Ik hoop dat de scholen snel weer open gaan, ik ben wel zat van het thuiswerken namelijk. Dat kunnen jullie je vast goed voorstellen;). Het lijk erop dat het aantal Corona gevallen hier in Cambodja niet stijgt. Qua aantal besmettingen is het echt veel minder erg dan in Nederland.

Echter, door de Corona crisis zijn bijna alle toeristen uit Cambodja weggegaan. Nou is Cambodja echt een land dat leeft op toerisme. Veel mensen verliezen hun baan. En hier in Cambodja heb je geen werkloosheidswet, de mensen die hun baan verliezen hebben vaak geen spaargeld, of zelfs schulden. Ze hebben dus meteen een probleem. Een keer in de week komt Puat, mijn schoonmaker, een ochtendje bij mij schoonmaken. Op dit moment heeft ze 2 plekken waar ze schoonmaakt, dit is bijna al het inkomen van haar gezin. Puat haar man heeft een TukTuk, maar aangezien er geen toeristen zijn bestelt er bijna niemand een TukTuk om in te reizen.

De expats & zendelingen zijn hier echt aan het nadenken hoe we de bevolking kunnen helpen op lange termijn, geld geven is vaak geen structurele oplossing. Ik neem even gebruik van deze blog om een van de projecten die hier opgezet worden te delen. Marijke, een vriendin die hier bij mij op de compound woont, werkt bij Eggcellent. Een organisatie die goede kippeneieren levert, https://eggscellent.org. Eggcellent verkoopt in deze kritieke tijd de eieren tegen aankoopprijs als je de eieren wilt doneren aan andere goede doelen. Marijke heeft dit uitgewerkt en de samenwerking opgezocht met 3 instellingen die onder andere kinderen en vrouwen helpen om uit de seksslavernij te komen. Een ontzettend kwetsbare doelgroep, ook in deze Corona-tijd. Een van die organisaties is bijvoorbeeld Aim: https://agapewebsite.org. De eieren worden aangevuld met rijst en vis, deze voedselpakketten worden uitgedeeld aan de gezinnen die bij de projecten bekend zijn. Zou je dit project graag willen steunen? Je kunt 'eieren kopen' via deze site: https://www.interserve.nl/een-ei-hoort-erbij/.

Ik begrijp het helemaal als je bijvoorbeeld al andere projecten ondersteund! Ik begrijp dat de nood hoog is in veel landen. Toch vind ik dit een mooie mogelijkheid om jullie te delen hoe je verantwoordelijke hulp zou kunnen bieden. En als je nog vragen hebt, stuur ze gerust!

Gebedspunten:

* Bidden jullie mee dat wij als expats/zendelingen goede keuzes kunnen maken hoe we de bevolking hier kunnen helpen?

* Bidden jullie mee dat Puat nog een extra gezin zal vinden waar ze kan schoonmaken?

* Ik ben dankbaar dat het goed met me gaat in Cambodja, ik ben blij, gezond en veilig. Super veel om dankbaar over te zijn.

Sterkte in Nederland met de social-distancing! Ik denk veel aan jullie!

Groetjes Sanne

1. Auke en Annemieke:
    4 mei 2020
    Fijn om weer van je te horen en dat het goed met je gaat! Mooie actie ook van Marijke. Ik hoop en bid samen met jou dat je weer gauw naar school mag! Liefs en zegen