Bum gun, kippensoep en stroomuitval...

14 augustus 2019 - Siem Reap, Cambodja

Hi hi,

Wat heb ik veel beleefd in de afgelopen weken. Ik krijg regelmatig de vraag of ik al gesetteld ben. Die vraag vind ik lastig te beantwoorden. Bijna elke dag heb ik nog een 'huh, wow, zit dat zo hier?' momentje. De Aziatische wc's hebben zo'n wc-sproeier naast de wc hangen. In internationale termen ook wel 'bum gun' genoemd. De eerste keer dat ik dit ding probeerde te gebruiken, omdat er geen wc-papier was, werden mijn hele benen nat omdat ik stond i.p.v. zat omdat de wc zo vies was hihi. Tja. Weer wat geleerd. Gelukkig was het warm weer. Ik ben nog aan het wennen aan de warmte, de geluiden en geuren. De afgelopen weken al meerdere keren even 'ziek'  geweest (mijn maag/darmen moeten zeker even wennen hier) en dan zijn de geuren hier niet echt relaxt ;)

De conferentie van WEC was goed. Er was eenheid binnen het team en we hebben een goede tijd gehad met elkaar. Op conferentie aten we welke dag Cambodjaans. Onder andere kippensoep met daarin een hele kip in stukken gehakt (dus inclusief botten en klauwen etc). Je haalt dus je kip met je vingers uit de soep om hem te ontleden. En het is echt waar dat de Cambodjanen hier vaak 3x per dag rijst eten.

Ik heb intensieve voorbereidingsdagen gehad. We zijn een aantal dagen in Phnom Penh geweest om de hoofdlocatie van HOPE International te bezoeken. Het was fijn om met alle staff van HOPE samen te zijn. Ook was het fijn om de leerkrachten te ontmoeten die ook 'year 2 & year 3' lesgeven. Ik heb de eerste twee lesdagen nu gehad. De leerlingen zijn fantastisch. Het lesgeven is intensief. Mijn collega's zijn betrokken en behulpzaam. Het is bijvoorbeeld heel fijn dat ik niet de enige ben die nieuw is. Het is heerijk om samen met een andere nieuwe collega te kunnen delen waar we allemaal tegenaan lopen. Ik heb een fantastische Cambodjaanse onderwijsassistent. Het is nog wel lastig om elkaar echt goed te begrijpen, onze culturen zijn zo anders.

Af en toe valt de stroom hier uit. En mijn water komt uit een grote tank achter het huis, zonder stroom geen water. Nu begrijp ik ook waarom er in mijn badkamer een grote bak met water staat...

Op mijn verjaardag hebben de mensen waar ik tot nu toe contact mee heb een supriseparty voor me georganiseerd. Super lief! We hebben gezellig kolonisten gedaan, nou daar maak je mij zeker blij mee. Ik ben dankbaar voor de mensen om me heen hier in Siem Reap! Ik voel me ontzettend gelukkig hier! Het is een heerlijk avontuur.

1. Ineke Schuurman:
    15 augustus 2019
    Super leuk om je eerste ervaringen te lezen Sanne, en heerlijk om je te verwonderen over van alles wat thuis zo anders gaat. Hopelijk zijn je darmen de verwondering gauw voorbij en raak je gewend aan het anders eten en drinken. Veel succes 💪 groetjes Ineke, Henri, Lize en Joaz
  2. Hester:
    31 augustus 2019
    Lieve Sanne,
    Wat een heerlijk verhaal om te lezen! Aan de ene kant een cultuurshock en aan de andere kant nu al omringd door super lieve mensen zo te horen! Heel veel plezier en succes met alle intense ervaringen! We zijn erg benieuwd naar je volgende verhaal!
    Liefs Hester